‘Het allerbelangrijkste vind ik dat ETL lokaal ondernemerschap aanmoedigt en stimuleert’
‘In sollicitatiegesprekken zeggen we meteen ook: “Wees maar gewoon jezelf. Want dat doen we hier allemaal’
Het gaat accountancy- en adviesorganisatie NBC Eelman voor de wind. Toch besloten de eigenaren van het kantoor in 2021 beter af te zijn onder de paraplu van ETL Accountants & Adviseurs.
Directeur Sandra Koning (52) vertelt: ‘We waren op zoek naar continuïteit.’
NBC Eelman – voluit NBC Eelman & Partners, Accountants en Adviseurs – kun je best een aparte accountantsorganisatie noemen. De organisatiestructuur wordt namelijk niet zozeer door allerhande managementtheorieën bepaald, maar veeleer door het gegeven dat Texel een eiland is, dat alleen met de boot te bereiken is. NBC Eelman heeft een kantoor in Den Burg, op Texel, en een in Den Helder.
Medewerkers wonen op Texel en gaan daar naar kantoor. Of ze wonen ergens in de kop van Noord-Holland, om vervolgens met de boot van Den Helder naar Texel te reizen. Daar staan autootjes klaar om ze naar Den Burg te brengen. Of ze kiezen ervoor om de omgekeerde route te bevaren, van Texel naar Den Helder. Dat mag ook. Of, want ook dat kan tot slot, ze blijven lekker aan hun kant van het water. De twee kantoren zijn evenwaardig. Een interview met algemeen directeur Sandra Koning van NBC Eelman.
Dat kunnen weinigen in Nederland zeggen, dat ze met de boot naar het werk gaan.
‘Voor de ene betekent de boottocht ontspanning, de ander ziet het als reistijd. NBC Eelman is ontstaan op Texel en daarna hebben we ons kantoor in Den Helder geopend. Sindsdien hoeven mensen de boottrip niet meer te maken – tenzij ze natuurlijk door de aard van hun werk aan een locatie zijn gebonden. Een tweede reden om een kantoor in Den Helder te openen was om onze klanten daar snel te kunnen bereiken.’
Heeft de locatie ook wel gevolgen hebben voor de type organisaties die NBC Eelman bedient?
‘Absoluut. Op Texel zijn onze meeste klanten actief in de recreatie-branche. Denk aan campings, horeca, musea, een klimpark enzovoorts. Maar we hebben ook kottervissers en agrarische bedrijven als klant. In Den Helder is het beeld anders. We bedienen daar in de breedte MKB. Evengoed hebben we ook klanten elders, bijvoorbeeld in Amsterdam. Zo ben ik zelf daar accountant van een aantal artiestenbureaus. Eentje is ooit komen aanwaaien, en dan komen er via mond-op-mond reclame een aantal bij. Onze klantenportefeuille groeit overigens ook.’
Hoe lastig is het om groei bij te benen goed personeel te vinden in de kop van Noord-Holland?
‘In de accountancy is sprake van flinke personeelstekorten, maar we hebben er eigenlijk niet zo’n last van. We zijn goed in het opleiden van jonge medewerkers. We hebben steeds zes tot acht stagiaires, MBO-plussers – de helft op Texel en de helft in Den Helder. Die groeien vaak door. Verder hebben we een directie van vier mensen, we hebben drie vennoten en een flink aantal bekwame specialisten. Onze organisatie is heel plat. In sollicitatiegesprekken zeggen we meteen ook: “Wees maar gewoon jezelf. Want dat doen we hier allemaal.” En we hebben ook een open cultuur – we brengen mensen met elkaar in contact, ook als het geen klanten zijn. Zulke cultuurelementen helpen om mensen te behouden.’
Het klinkt alsof het jullie goed gaat. Toch zijn jullie in zee gegaan met ETL. Hoezo?
‘Ja, het gaat goed. Maar er gebeurt heel erg veel in de accountancy. Denk aan digitalisering, toenemend toezicht, de invloed van artificial-technologieën als ChatGPT, veranderende samenwerking met klanten. Dat knaagde al een tijdje bij ons. Vervolgens werd Nederland, en Texel met z’n toerisme al helemaal, getroffen door Covid-19. Toen dachten we: we moeten op zoek naar een partner die, wat er ook gebeurt, continuïteit kan bieden naar de toekomst.’
Dat werd ETL?
‘Ja. Om een aantal redenen. Ten eerste weet je niet hoe de toekomst loopt. Hoe fijn is het dan dat je in een organisatie als ETL terechtkomt! Bij ETL kun je altijd even overleggen met professionals bij gelijkgestemde kantoren, die ook zelfstandig zijn gebleven onder de vlag van ETL. Daarnaast heeft ETL zelf veel kennis op een aantal gebieden, waaronder digitalisering. Dat helpt ons ook vooruit. Het allerbelangrijkste vond ik destijds dat ETL lokaal ondernemerschap aanmoedigt en stimuleert. Wij wilden absoluut niet samengaan met een grote organisatie waarbij we de kijk op de lokale markt zouden verliezen.’
Zijn uw verwachtingen uitgekomen?
‘In de praktijk hebben we ons meer kunnen richten op fiscale disciplines waar we goed in zijn. Lokaal ondernemerschap heeft daar baat bij. Zaken waar we minder goed in waren, zijn naar andere kantoren gegaan. De schaal van ETL levert inkoopvoordeel op. Ook hebben we profijt van het internationale karakter van ETL – zo hebben we er Duitse klanten bijgekregen in de bungalowverhuur. Alles wat is beloofd, is uitgekomen. En, want dat benoemde ik nog niet: ik hoopte vooraf heel erg op korte lijnen met de directie van ETL Nederland. Als je met elkaar in zee gaat, is het toch afwachten. Je gelooft er namelijk wel in, maar blijkt dat geloof gerechtvaardigd? Ik durf te zeggen: ETL levert. Hoe druk iedereen ook is, ik word altijd binnen een dag geholpen. Ik ben heel blij zoals het gaat.’